Terugroepacties op voertuigen en onderdelen
Wat kunt u doen?
Reageren op een terugroepactie
Als er een terugroepactie is georganiseerd, informeert de producent u als eigenaar daarover via bijvoorbeeld een brief of advertentie. Het is belangrijk dat u ingaat op de uitnodiging van de producent om deel te nemen aan de terugroepactie. Als uw voertuig of een onderdeel daarvan defect is, levert dat immers mogelijk gevaar op voor uw eigen veiligheid en die van uw passagiers en medeweggebruikers. Vaak is het nodig een afspraak te maken met de dealer. Door te reageren op de uitnodiging zorgt u ervoor dat het mogelijke defect wordt verholpen.
Informatie over terugroepacties
De producenten moeten de RDW
over de door hen georganiseerde terugroepacties informeren. De RDW ontvangt
onder meer informatie over het product dat wordt teruggeroepen, het defect, het
gevaar en de maatregelen die worden genomen. Deze informatie is ook voor u
beschikbaar.
Wilt u meer weten over terugroepacties, dan kunt u in het terugroepregister van de RDW kijken. Daarin staan de terugroepacties waarover de RDW door de producenten is geïnformeerd. U kunt hier bijvoorbeeld zoeken op merk en type.
Wilt u meer weten over een terugroepactie voor uw voertuig, dan kun u met de RDW kentekencheck uw voertuiggegevens raadplegen. U kunt hier op (uw) kenteken zoeken. In deze dienst staat onder het tabblad ‘basis’ meer informatie over (eventuele) terugroepacties voor het betreffende voertuig.
De rol van de RDW
De RDW heeft de volgende taken bij terugroepacties van voertuigen en voertuiggerelateerde producten:
- het ontvangen van informatie over terugroepacties en gevaarlijke producten,
- het informeren van het publiek,
- het houden van toezicht.