Schorsing mobiele machine of MMBS verlengen

Als u besluit dat u uw mobiele machine of MMBS langer niet wilt gebruiken, kunt u de schorsing verlengen. Dit kan online of bij een loket.

Over de afloop van uw huidige schorsing ontvangt u een maand van te voren een herinneringsbrief van ons, per post of in uw Berichtenbox.

Handige links

  • (Link)

    Wat u eerst moet weten

    • Verlengt u de schorsing vanaf 6 weken vóór de einddatum van de schorsing? Dan houdt u de schorsingsdatum plus de door u gekozen verlenging (1,2 of 3 jaar).
    • Verlengt u de schorsing al eerder dan 6 weken voor de einddatum? Dan krijgt u een nieuwe schorsingsdatum die ingaat op de dag waarop u de verlening regelt, plus de door u gekozen schorsingsperiode (1,2 of 3 jaar)
    • Om de schorsing te kunnen verlengen, moet het voertuig op uw naam staan. Staat het voertuig op naam van uw bedrijf? Ga dan naar Een voertuig van de zaak schorsen.
    • Is de eigenaar van het voertuig overleden? Zolang het voertuig op naam van de overledene staat, is het niet mogelijk om de schorsing te verlengen.
  • (Link)

    Zo werkt online een schorsing verlengen

    Als u een schorsing online wilt verlengen, dan heeft u een Digid nodig. Bent u niet in het bezit van een DigiD, dan kunt u deze gratis aanvragen via deze link opent in een nieuw venster www.digid.nl.

    1. U logt via de knop Schorsing verlengen in met Digid. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.
    2. U vult de gevraagde gegevens in en betaalt de kosten met iDeal.
    3. U ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanvraag.
    4. De verlenging is pas echt geregeld als u een tweede e-mail van ons ontvangt. In deze mail staat ook de einddatum van de schorsing (bij ‘verwachte einddatum’). Print en bewaar deze e-mail. Deze mail is het bewijs van uw schorsing.
    5. U krijgt na de verlenging van uw schorsing geen nieuw kentekenbewijs. Uw huidige kentekenbewijs blijft geldig.
  • (Link)

    Zo werkt een schorsing bij een loket verlengen

    1. Uiterlijk op de einddatum van de schorsing gaat u naar een kentekenloket, RDW-keuringsstation of RDW-balie. Loopt uw schorsing in een weekend af, dan moet u de verlenging vóór dat weekend regelen bij een RDW-locatie of bij een kentekenloket dat in het weekend open is.
    2. U neemt de volgende documenten mee:
      - een origineel geldig legitimatiebewijs (zie bij legitimatie voor schorsen bij een loket)
      - de kentekencard en de tenaamstellingscode  of het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs (bij een papieren kentekenbewijs).
    3. U betaalt de kosten.
    4. De schorsing is direct verlengd.
    5. U ontvangt van de medewerker een schorsingsverslag met daarin de einddatum van de schorsing. Bewaar dit goed, dit is uw bewijs van schorsing.
    6. Uw kentekenbewijs blijft geldig. Als u een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) heeft, dan krijgt u wel een nieuwe tenaamstellingscode. De eerste 4 cijfers hiervan vindt u op het schorsingsverslag. U ontvangt per post op het adres waarop bij de gemeente staat ingeschreven het 2e deel (met 5 cijfers) van de tenaamstellingscode. De oude tenaamstellingscode moet u vernietigen.
  • (Link)

    Legitimatie voor schorsen bij een loket

    Bent u de geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig of iemand anders die het namens de eigenaar regelt? Dan kunt u zich bij het loket/de balie legitimeren met 1 van deze documenten:

    • een Nederlands(e) rijbewijs, paspoort of identiteitskaart 
    • een rijbewijs of identiteitskaart uit een EU- of EVA-land
    • een diplomatiek paspoort
    • een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen
    •  een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen
    • een dienstpaspoort
    • een buitenlands paspoort

    Legitimeren met buitenlands legitimatiebewijs

    Legitimeren met een buitenlands legitimatiebewijs kan alleen bij een RDW-balie of -keuringsstation, niet bij een kentekenloket.

    Voertuig op naam van een bedrijf

    Wilt u als tekenbevoegde of afgevaardigde van een bedrijf (rechtspersoon) een voertuig (op naam van het bedrijf) schorsen, dan moet u zich ook legitimeren met deze documenten.

  • (Link)

    Kosten

    Schorsing aanvragen of verlengen RDW €11,50
    Schorsing aanvragen of verlengen RDW voor 2 jaar €23,00
    Schorsing aanvragen of verlengen RDW voor 3 jaar €34,50
    Let op: U krijgt geen geld terug als u de schorsing eerder beëindigt. 
  • (Link)

    Goed om te weten

    Eerder stopzetten

    • U kunt een schorsing eerder stopzetten als u weer met uw voertuig gebruikt wilt maken van de openbare weg. U krijgt dan geen geld terug.
    • Als u de schorsing binnen 1 maand na het begin van de schorsing stopzet, moet u (voor belastingplichtige voertuigen) alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de deze link opent in een nieuw venster site van de Belastingdienst.

    Afloop van de schorsing

    • Na de door u gekozen schorsingsperiode loopt de schorsing automatisch af en moet u direct weer voldoen aan de voertuigverplichtingen (verzekering, eventuele motorrijtuigenbelasting en eventuele APK-plicht). Doet u dan niet, dan krijgt u een boete. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u vinden in de deze link opent in een nieuw venster Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM). U kunt ook de schorsing verlengen.

    • 4 à 5 weken voor afloop van de schorsing krijgt u van ons een herinneringsbrief. Deze krijgt u per post of in uw Berichtenbox. Als u op mijn.overheid.nl heeft aangegeven dat u onze post in uw Berichtenbox wilt ontvangen, dan ontvangt u de brief alleen in deze Berichtenbox en niet per post.

    Leasevoertuig 

    U ontvangt geen tenaamstellingscode als uw voertuig eigendom is van een lease- of financieringsmaatschappij. Wij sturen de tenaamstellingscode dan altijd naar de lease- of financieringsmaatschappij.

    Schorsing bij ombouw 

    Krijgt het voertuig een ander kenteken bijvoorbeeld bij ombouw naar een kampeerwagen, dan loopt de schorsing door op het nieuwe kenteken.

  • (Link)

    Rijden met een geschorst voertuig (bijv. voor APK)

    Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan. Hierop zijn 2 uitzonderingen:

    1. U mag met een geschorst voertuig voor een APK-keuring rijden naar een RDW-erkend bedrijf dat APK-keuringen uitvoert of naar een RDW-keuringsstation. Een voertuig waarvoor de APK-plicht geldt, moet immers een geldige APK hebben op het moment dat de schorsing afloopt of u deze stopzet.
      U moet dan de afspraakbevestiging, met daarop het tijdstip van de keuring, bij u hebben. Deze moet u kunnen laten zien als de politie daar om vraagt. Ook moet het voertuig WA verzekerd zijn.
      U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van het adres waar het voertuig is gestald naar het adres waar u de APK-keuring laat doen. U neemt daarbij de kortste route.
      U hoeft op de dag van de keuring geen motorrijtuigenbelasting te betalen en u hoeft de APK-keuring vooraf niet te melden. Meer informatie op de deze link opent in een nieuw venster website van de Belastingdienst .
    2. U mag met uw geschorste voertuig van 15 jaar of ouder naar een evenement rijden. Hiervoor moet u zich wel bij de Belastingdienst deze link opent in een nieuw venster aanmelden voor de evenementenregeling.
  • (Link)

    Iemand anders de schorsing voor u laten regelen

    Kunt u de (verlenging van de) schorsing niet zelf aanvragen? Dan kan iemand anders dit ook voor u doen.

    Wat u eerst moet weten

    • De persoon die voor u schorst moet minimaal 18 jaar zijn (16 jaar voor een bromfiets).
    • Online kan iemand anders de schorsing alleen voor u regelen als u een kentekencard heeft. Met een papieren kentekenbewijs kan dit alleen bij een loket.

    Bij loket schorsing voor iemand anders regelen

    De persoon die voor u de schorsing regelt, moet de volgende documenten van u meekrijgen:

    • bij een papieren kentekenbewijs: het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs.
    • bij een kentekencard: deze kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode.

    Zelf moet hij zijn eigen legitimatiebewijs meenemen. (Die van u hoeft niet)

    Nadat de schorsing geregeld is, moet hij de documenten die de loketmedewerker geeft aan u overhandigen. 

    Online schorsing voor iemand anders regelen

    De persoon die voor u de schorsing regelt, heeft het volgende van u nodig:

    • het documentnummer van uw kentekencard en de bijbehorende tenaamstellingscode. Het documentnummer vindt u op de voorkant van de kentekencard.
    1. Hij/zij logt via de knop Schorsing aanvragen in met zijn eigen Digid.
    2. Hij/zij vult de gevraagde gegevens in en betaalt de kosten via iDeal.
    3. Wij sturen u een bevestigingsmail naar het opgegeven e-mailadres. 
    4. Het kenteken is geschorst/verlenging is geregeld zodra op dat e-mailadres een tweede mail van ons binnenkomt.
    5. U ontvangt een nieuwe tenaamstellingscode per post. Uw kentekenbewijs blijft geldig.
  • (Link)

    Schorsing verlengen met een Europees inlogmiddel

    Bent u inwoner van de Europese Unie en heeft u geen DigiD? U kunt mogelijk ook  deze link opent in een nieuw venster een schorsing verlengen met het nationale inlogmiddel van uw land

    Let op: U heeft hiervoor wel een Nederlands Burgerservicenummer en een Nederlandse bankrekening nodig.