Motor slopen

Gaat u uw motor slopen? Meld uw voertuig aan voor sloop. Pas daarna stopt de verzekeringsplicht.

    1. Klik op 'Stopzetten registratie voertuig dat al is gesloopt'.
    2. Vul het formulier in en voeg als bijlage toe:
      • bewijs dat het voertuig is gesloopt of uitgebrand
      • kopie geldig legitimatiebewijs (graag foto afplakken) of kopie kentekenbewijs
    3. Wij beoordelen uw aanvraag binnen 5 werkdagen. Hebben wij meer informatie van u nodig? Dan nemen wij binnen 5 werkdagen telefonisch of via e-mail contact met u op. Aanvraag goedgekeurd? Dan krijgt u een brief met een bevestiging. Zet dan pas uw verzekering stop.
    4. Vernietig de kentekenplaten.

    Lukt het niet om de melding voor sloop online te doen of is er iets anders aan de hand? Neem dan contact op met onze klantenservice.   

  • U kunt uw voertuig ook laten slopen door een bedrijf met de RDW-erkenning demontage (dit betekent dat het bedrijf uw voertuig bij ons kan afmelden voor sloop).

    Zo herkent u een erkend sloopbedrijf:

    erkenning sloop

    Voorwaarden

    • U heeft de kentekencard met tenaamstellingscode of het papieren kentekenbewijs. Bent u het kentekenbewijs of de tenaamstellingscode kwijt? Vraag dan eerst een demontagecode aan. Kijk bij 'Kentekenbewijs kwijt-Vraag een demontagecode aan' hoe dit werkt.

    Zo werkt het

    1. Neem contact op met een sloopbedrijf bij u in de buurt met een erkenning van ons. U vindt een sloopbedrijf met de RDW-locatiewijzer.
    2. Breng uw voertuig naar het sloopbedrijf. U neemt mee:
      • de kentekencard met tenaamstellingscode of
      • het papieren kentekenbewijs of
      • de demontagecode en een geldig legitimatiebewijs.
    3. De medewerker meldt uw kenteken af in het kentekenregister en geeft u een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het voertuig niet meer op uw naam staat.  
    4. Bel uw verzekeringsmaatschappij en zet de verzekering stop. Hiervoor heeft u het vrijwaringsbewijs nodig. De wegenbelasting stopt automatisch.
  • Bent u het kentekenbewijs of de tenaamstellingscode kwijt? Vraag dan eerst een demontagecode aan. Dit kan online met DigiD, eHerkenning of met een RDW-certificaat.

    Zo werkt het aanvragen van een demontagecode:

    1. Zorg dat u de meldcode bij de hand heeft. De meldcode bestaat uit de laatste 4 cijfers van het voertuigidentificatienummer. Zie ook meldcode kwijt.
    2. Log in via de knop 'Demontagecode aanvragen' met DigiD, eHerkenning of met een RDW-certificaat en vraag gratis de demontagecode aan.
    3. U krijgt binnen een paar minuten een e-mail met een link naar de demontagecode van ons.
    4. Open de link in de e-mail en download de demontagecode.
    • Mist u de kentekenplaat en brengt u het voertuig op een trailer naar het bedrijf die uw voertuig inneemt en sloopt? Dan hoeft u geen nieuwe kentekenplaat te kopen. Wel moet u vooraf aangeven aan het bedrijf dat u een kentekenplaat/de kentekenplaten mist. Wilt u rijdend naar het bedrijf? Koop dan eerst een nieuwe kentekenplaat. U mag zonder kentekenplaat niet met het voertuig rijden.
    • Demontagecode aangevraagd? Na ontvangst van de demontagecode zijn het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode niet meer geldig.
    • De demontagecode is 4 weken geldig.
  • Zo stopt u de registratie in Nederland als uw voertuig in het buitenland is gesloopt:

    1. Ga naar het online formulier via de knop ‘melding export voertuig dat al in het buitenland is’.
    2. Vul het formulier in en voeg als bijlage toe:
      • een bewijs dat uw voertuig is gesloopt
      • een kopie van uw geldig legitimatiebewijs (graag pasfoto's afplakken) of een kopie van het kentekenbewijs.
    3. Wij nemen uw aanvraag in behandeling. Hebben wij meer informatie van u nodig? Dan nemen wij binnen 5 werkdagen telefonisch of via e-mail contact met u op. Is de aanvraag duidelijk? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen een brief van ons. Daarin staat of uw aanvraag is goedgekeurd of afgekeurd. Zet uw verzekering pas stop als u de brief met deze bevestiging van ons heeft gekregen.

    Lukt het niet om de melding online te doen? Neem dan contact op met onze klantenservice

Heeft deze informatie u geholpen?