Erkenning Export Dienstverlening (ED) aanvragen

Wilt u voor klanten die geen voertuig bij u gekocht hebben wel de export van een voertuig regelen? Dat kan met de erkenning Export Dienstverlening. Hiermee meldt u voertuigen die niet in uw bedrijfsvoorraad staan (en niet uw eigendom zijn) vanaf uw bedrijfsadres online voor export aan. Het kenteken is dan direct afgemeld in het kentekenregister. Vraag de erkenning online bij ons aan.  

  • Export vanuit bedrijfsvoorraad

    Wilt u alleen voertuigen voor uitvoer aanmelden die in uw bedrijfsvoorraad staan? Vraag dan de bevoegdheid 'Online Registratie Export Handelaren'(OREH) aan.

    Voorwaarden

    U kunt alleen een erkenning Export Dienstverlening aanvragen als uw bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoet. De voorwaarden vindt u in de Regeling erkenning Export Dienstverlening op wetten.overheid.nl. Ook in ons Toezichtbeleid vindt u hier belangrijke informatie over.

    De belangrijkste voorwaarden:

    • Uw bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Als u een BV in oprichting (i.o) heeft, kunt u deze erkenning niet aanvragen.
    • Op uw uittreksel van de KVK moet als omschrijving staan dat u voor anderen de registratie export regelt. 
    • Uw bedrijf heeft een bedrijfsadres. Hier doet u de registratie van export en bewaart u uw administratie.
    • U heeft een goedgekeurde kluis. De kluis is geschikt voor opslag van blanco kentekenbewijzen deel II (A-4 formaat) en voldoet minimaal aan de Europese norm EN 14 450 Securitylevel 1. Meer informatie vindt u op de site van de Vereniging Geld- en Waardeberging (VGW).

    eHerkenning

    Om voor het eerst een erkenning online aan te kunnen vragen, heeft u eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) nodig. Heeft u dit niet? Vraag eHerkenning dan hier aan.

  • Heeft u al een erkenning en wilt u deze erkenning er ook bij hebben? Ga dan naar nog een erkenning of bevoegdheid aanvragen.

    1. Zorg dat u uw vestigingsnummer bij de hand heeft. Dit nummer vindt u op het uittreksel van de Kamer van Koophandel.
    2. Log via de knop ‘Erkenning aanvragen’ in met eHerkenning en vul de gevraagde gegevens in.
    3. Wij bellen u binnen 5 werkdagen om een afspraak met u te maken. Iemand van ons (RDW Toezichthouder Bedrijven) komt dan bij u langs en bekijkt of uw bedrijf voldoet aan de voorwaarden. U krijgt per e-mail een rapport met de resultaten van het bezoek.
    4. De werkdag na uw aanvraag sturen wij u alvast een certificaat voor uw computer.  Een dag later krijgt u een brief met een pincode. Daarmee installeert u het certificaat op uw computer. Het certificaat heeft u nodig om in een online beveiligde omgeving met de erkenning te kunnen werken. Dit kan pas als wij uw aanvraag hebben goedgekeurd (zie stap 5). Meer informatie vindt u in de Handleiding RDW certificaat.
    5. Is alles goed? Dan krijgt u van ons een brief waarin staat dat u de erkenning krijgt. Ook krijgt u een muurschild,  een erkenningssticker en blanco kentekenbewijzen deel II (nodig voor registratie in buitenland). Hou er rekening mee dat de afhandeling van alles ongeveer 4 weken kan duren. 
    6. U betaalt de kosten voor de aanvraag.   
    7. Als u de erkenning heeft, kunt u kiezen hoe u ermee gaat werken: via een provider of via ons. Meer informatie vindt u op Providers voor digitale diensten.
  •  U betaalt de kosten voor de aanvraag ook als wij uw aanvraag niet goedkeuren of als u zelf de aanvraag stopt.

    Omschrijving Kosten
    Aanvraag erkenning export dienstverlening €55,50
    Bedrijfsbezoek n.a.v. een aanvraag erkenning/bevoegdheid €114,00
    Jaarlijkse kosten export dienstverlening €56,50
    Jaarlijkse kosten beveiliging online communicatie met RDW €20,50
  • U kunt de erkenning ook aanvragen met een aanvraagformulier.  

    Mail het ingevulde formulier naar [email protected] of stuur uw aanvraag naar:

    RDW Servicecentrum Erkenningen 
    Postbus 30.000
    9640 RA Veendam             

Heeft de informatie op deze pagina u geholpen?

niet goed erg goed