Handleiding RDW-certificaat

Als u bij ons een erkenning aanvraagt, ontvangt u een RDW-certificaat. Na het installeren van dit certificaat op uw computer kunt u onze digitale diensten gebruiken.
    • Het certificaat heeft u nodig om in een online beveiligde omgeving met een erkenning of bevoegdheid te kunnen werken. U kunt pas werken met de erkenning als wij uw aanvraag hebben goedgekeurd. 
    • Het certificaat is te gebruiken op verschillende besturingssystemen en voldoet aan de securityrichtlijnen van de NCSC (Nationaal Cyber Security Centrum).
    • Installeer het certificaat op de computer waarmee u gaat werken of op de server waarop uw xml-applicatie draait. 
      • Wij raden u aan om dit te doen op een computer met minimaal Windows 10 of Windows 19 (voor de server). Certificaten worden door ons getest met deze versies. Bij problemen met de installatie kunnen wij u helpen.
        Installeert u het certificaat op een computer met een lagere versie van Windows of ander systeem, bijvoorbeeld Apple of Android? Dan kunnen wij u niet helpen bij problemen met de installatie. 
      • Installeer het certificaat op de laatste versie van de internetbrowser Microsoft Edge of Google Chrome (met 128-bits encryptie). Gebruikt u een andere browser dan werkt het mogelijk niet.
    • Het certificaat is 2 jaar geldig. Daarna krijgt u een vervangend certificaat.
    • Vervangt u een certificaat? Verwijder dan eerst het oude RDW-certificaat.
    1. Lees de informatie onder Belangrijk bij installatie van het certificaat.
    2. Open het bestand met het certificaat dat u heeft gedownload of plaats de USB-stick in uw computer en bekijk de inhoud. Dit kan op 2 manieren:
      - via Deze Computer op het bureaublad van uw computer;
      - via de Windows-Verkenner.
    3. Dubbelklik op het .PFX bestand. 
    4. Het scherm Wizard Certificaat importeren komt in beeld. Klik op Volgende.
    5. Er wordt gevraagd om een Archief locatie te selecteren. Kies voor Huidige gebruiker.
    6. Het scherm Te importeren bestand komt in beeld. De bestandsnaam kan anders zijn dan de naam op het scherm. Klik op Volgende.
    7. Op het volgende scherm kunt u het wachtwoord invoeren om het certificaat te importeren.
      Heeft u het certificaat zelf gedownload? Voer dan het wachtwoord in dat u zelf heeft bedacht tijdens het aanvragen.
      Gebruikt u een USB? Voer uw installatiewachtwoord in. Deze staat in de Pinbrief die u van ons heeft gekregen. In het wachtwoord staan alleen hoofdletters en kleine letters, in totaal 12 tekens.
    8. Selecteer Alle uitgebreide eigenschappen toevoegen. U mag deze ook instellen op Hoog beveiligingsniveau met een persoonlijke sleutel instellen. Klik op Volgende.
    9. Heeft u gekozen voor een hoog beveiligingsniveau? Ga verder naar stap 10. Ga anders door naar stap 11. 
    10. Vul een nieuw wachtwoord van minimaal 6 tekens in bij Wachtwoord. Bevestig het wachtwoord en klik op Voltooien. Klik op OK als dit scherm in beeld komt.
    11. Uw computer downloadt nu het certificaat. Als dit voltooid is, klikt u op OK.
    12. Krijgt u de beveiligingswaarschuwing RDW Dienst Wegverkeer Root CA 02? Klik dan op akkoord. 
    13. U krijgt nu de melding dat het certificaat importeren is voltooid. U kunt nu zakelijk inloggen op www.rdw.nl/inloggen. Let op: U kunt pas werken met uw erkenning of bevoegdheid als wij uw aanvraag hebben goedgekeurd.
    1. Open de browser Google Chrome. 
    2. U ziet rechtsboven 3 puntjes. Klik daarop en ga naar Instellingen. 
    3. Klik in het menu aan de linkerkant op Privacy en beveiliging.
    4. Klik daarna op Beveiliging.
    5. Scrol naar beneden en klik op Certificaten beheren.
    6. Er opent een klein venster. Klik op het certificaat dat u wilt verwijderen en daarna op Verwijderen.
    7. Er wordt gevraagd of u het certificaat wilt verwijderen. Klik op Ja.
    8. Klik op Sluiten.
    1. Open de browser Microsoft Edge.
    2. U ziet rechtsboven 3 puntjes. Klik daarop en ga naar Instellingen.
    3. Klik in het menu aan de linkerkant op Privacy, zoeken en services.
    4. Scrol naar beneden en klik op beveiliging.
    5. Klik op Certificaten beheren.
    6. Er opent een klein venster. Klik op het certificaat dat u wilt verwijderen en daarna op Verwijderen.
    7. Er wordt gevraagd of u het certificaat wilt verwijderen. Klik op Ja.
    8. Klik op Sluiten
    1. Open uw browser via ‘alle programma’s’. 
    2. Klik rechts boven in de balk op de afbeelding van het ‘tandwieltje’ (naast het huisje en het sterretje).
    3. Kies en klik op 'Internetopties'.
    4. Klik op het tabblad ‘inhoud’ en kies voor ‘Certificaten’. Selecteer bij ‘Beoogd doeleinde’: ‘Alle’.
    5. Onder het tabblad ‘Persoonlijk’ vindt u al uw persoonlijke certificaten. Het certificaat dat u wilt bekijken, kunt u selecteren.
    6. Daarna klikt u op ‘Weergeven’. Is het certificaat verlopen, dan moet u eerst het oude RDW-certificaat verwijderen.
    7. Daarna kunt u het nieuwe RDW-certificaat installeren. (zie de informatie bij RDW-certificaat installeren).
  • U gebruikt onze diensten door in te loggen via https://www.rdw.nl/zakelijk/inloggen.

    Wilt u de RDW bestandsuitwisseling gebruiken, gaat u dan naar  https://bestand-diensten.rdw.nl.

    Heeft u een dienstenprovider? Volg de instructies die u van hen heeft ontvangen. Heeft u vragen hierover neem dan contact op met uw dienstenprovider.

  • Installatiewachtwoord klopt niet

    In de wachtwoorden die wij versturen staan geen cijfers. Soms lijkt een letter op een cijfer, bijvoorbeeld de kleine letter L.

    Zelfgekozen wachtwoord vergeten

    U kunt geen nieuw wachtwoord aanvragen. Om in te loggen moet u het certificaat opnieuw installeren.

    Authenticatie2.rdw.nl error melding bij inloggen

    Deze melding kan te maken hebben met een aantal fouten:

    • Het certificaat is niet geïnstalleerd of niet meer geldig. Volg de stappen bij 'RDW-certificaat installeren'.
    • Het certificaat is verkeerd geïnstalleerd. Dat gebeurt als u het certificaat niet op de huidige gebruiker, maar op lokale computer heeft gezet. Zie stap 5 onder RDW-certificaat installeren.
    • Uw computer moet geüpdatet worden. Ga op uw computer naar Instellingen. Klik op Windows Update en daarna op Naar updates zoeken.
    • De cookies en cache zitten vol. Open uw browser en ga naar Instellingen. Verwijder uw browsegegevens van de afgelopen 7 dagen.

Heeft deze informatie u geholpen?