Nederlands kenteken aanvragen voor gebruikte voertuigen uit Europa (tijdelijke importprocedure)

Bedrijven met de RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad kunnen onder bepaalde voorwaarden online een Nederlands kenteken aanvragen voor gebruikte voertuigen uit Europa (tijdelijke importprocedure). 

Er zijn 2 manieren waarop u dat online kunt doen: via de online dienst 'Versnelde individuele aanvraag' en via een aanvraagformulier. Voldoet u niet aan de voorwaarden, dan kan het niet online en moet u een keuringsafspraak maken.

  • Voor een gebruikt voertuig uit Europa kunt u onder bepaalde voorwaarden online een kenteken aanvragen. Of en hoe u dat kunt regelen hangt af van het voertuig en van het kentekenbewijs dat u bij het voertuig heeft. Voertuigen uit het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland en Wales) komen niet in aanmerking voor deze regeling

    Voorwaarden aan het kentekenbewijs

    • Heeft het voertuig een geharmoniseerd kentekenbewijs met daarop de sleutelgegevens (Europees typegoedkeuringsnummer (K), variant (D.2.) en uitvoering (D.2.) uit de Europese unie? 
      Start dan uw aanvraag bij 'Zo werkt het - Voertuigen met een Europees geharmoniseerd kentekenbewijs'

    • Heeft het voertuig een (geharmoniseerd) EU- of EVA -kentekenbewijs  waarop de gegevens van de Europese typegoedkeuring niet vermeld zijn?
      Start dan uw aanvraag bij ‘Zo werkt het- Overige kentekenbewijzen uit Europese Unie of Europese Vrijhandelsassociatie'

    Voorwaarden aan het voertuig 

    • het voertuig heeft geen schade of schade gehad
    • het voertuig is niet gewijzigd ten opzichte van de laatste registratie en/of het Certificaat van Overeenstemming (CvO)
    • het voertuig is van ná 1-1-1978.

    Voldoet u niet aan deze voorwaarden? Dan kunt u niet online een kenteken voor het voertuig aanvragen. U moet dan een keuringsafspraak maken.

  • Het voertuig dat u wilt importeren heeft een geharmoniseerd kentekenbewijs met daarop vermeld de Europese typegoedkeuring (K.), Variant (D.2) en Uitvoering (D.2).

    1. U kunt online een kenteken aanvragen voor de volgende voertuigen:   
      • personenauto (M1)
      • lichte bedrijfsauto (N1)
      • lichte aanhangwagen (O2 met een wettelijk toegestane maximummassa kleiner of gelijk aan 3500 kg)
      • twee- of driewieler (L1e t/m - L7e).
        Geldt dit voor het voertuig dat u wilt invoeren? Ga dan verder naar stap 2.

      Geldt dit niet? Ga dan naar 'Zo werkt het - Overige kentekenbewijzen uit Europese Unie of Europese Vrijhandelsassociatie'.  

      2 . U logt via de knop Versnelde Individuele Aanvraag in.

      3. U vult de gevraagde gegevens in en levert de gevraagde documenten digitaal aan. We hebben voor u een handleiding gemaakt die u bij het invullen van de dienst kunt gebruiken. 

      Gebruik voor personenauto's (M1) eventueel de RDW fotohulp-app om foto’s aan te leveren. Zie Gebruik app voor het maken van foto’s.

    Handleidingen voor een aantal voertuigcategorieën 

    Personenauto handleiding (pdf, 2mb)

    Lichte bedrijfsauto handleiding (pdf, 2mb)

    Twee- of driewieler handleiding (pdf, 2mb)

    Mocht u vragen hebben neem dan contact op met een RDW-keuringsstation.

  • Het voertuig dat u wilt importeren heeft een (geharmoniseerd) EU- of EVA-kentekenbewijs waarop de gegevens van de Europese typegoedkeuring niet vermeld zijn. 

    1. U kunt online een kenteken aanvragen voor de volgende voertuigen:   
    • personenauto (M1)
    • lichte bedrijfsauto (N1, N2 met een wettelijk toegestane maximummassa kleiner of gelijk aan 3500 kg)
    • lichte aanhangwagen (O2 met een wettelijk toegestane maximummassa kleiner of gelijk aan 3500 kg)
    • twee- of driewieler (L1e t/m - L7e).

    Geldt dit voor het voertuig dat u wilt invoeren? Ga dan verder naar stap 2. Geldt dit niet? Maak dan een keuringsafspraak. 

    2. Vul het betreffende aanvraagformulier in. In de handleiding vindt u meer informatie. 

    Personenauto

    Lichte bedrijfsauto

    Lichte aanhangwagen

    Twee- of driewieler

    3. Verzend de aanvraagformulieren. Gebruik voor personenauto's (M1) eventueel de RDW fotohulp app om foto’s aan te leveren. Zie Gebruik app voor het maken van foto’s.

    1. U ontvangt per e-mail een bevestiging van uw aanvraag.
    2. RDW-medewerkers van een keuringsstation beoordelen uw aanvraag. We nemen uw aanvraag zo snel mogelijk in behandeling. We kunnen nu helaas niet aangeven hoe lang de behandeling duurt, in verband met grote drukte.
    3. Soms is er aanvullend een fysieke controle van het voertuig nodig. Daarvoor krijgt u dan een uitnodiging per e-mail. Daarnaast voeren we steekproeven uit om de kwaliteit van de voertuigen en uw aanvraag te controleren. 
    4. Als alles in orde is, krijgt u een e-mail met daarin aanvullende informatie. 
    5. U doet BPM-aangifte bij de Belastingdienst als het gaat om een voertuig waarvoor BPM betaald moet worden.  
    6. Heeft u de aanvraag ingediend via de dienst Versnelde Individuele Aanvraag? Dan ontvangt u na afronding een link naar de bevestiging van inschrijving (BIN) per e-mail. Met de BIN kunt u het voertuig op naam zetten en kentekenplaten laten maken. 
      Heeft u de aanvraag ingediend met het aanvraagformulier? Dan ontvangt u de bevestiging van inschrijving (BIN) of de eigenaar/houder het kentekenbewijs (als het voertuig op naam gezet is) per post.
      Heeft u namens een ander erkend bedrijf de aanvraag gedaan? Dan kunt u met uw bevestiging van inschrijving (BIN) het voertuig niet op naam zetten en geen kentekenplaten laten maken. Het andere erkende bedrijf krijgt de BIN waarmee dit wel kan.
    7. U moet het originele buitenlandse kentekenbewijs 6 maanden na ontvangst van de BIN bewaren en daarna vernietigen. Hier houdt de Toezichthouder Bedrijven toezicht op.
      Valt een voertuig in een steekproef en/of moet het op een keuringsstation verschijnen? Neem dan het originele buitenlandse kentekendocument mee.
    8. Blijkt, na afgifte van het kentekenbewijs, toch dat het voertuig niet beschikt over de identiteit die u bij de aanvraag heeft opgegeven en/of er zijn onjuiste gegevens verstrekt? Dan laten wij op grond van artikel 51a van de Wegenverkeerswet de tenaamstelling vervallen.
  • Maakt u gebruik van de dienst Versnelde Individuele Aanvraag en schrijft u het voertuig namens iemand anders in? Dan moet u – voordat u de Versnelde Individuele Aanvraag doet – zorgen dat degene voor wie u dat doet een machtiging ondertekent.

    U maakt deze machtiging aan door via de knop Digitaal machtigen in te loggen met uw RDW-certificaat. Op de digitale machtiging staat een machtigingsnummer dat u vervolgens in de VIA-dienst kunt invullen.

    Voor een ander bedrijf met de erkenning Bedrijfsvoorraad
    Doet u dit voor een ander erkend bedrijf met de erkenning Bedrijfsvoorraad? Geef het bedrijf een seintje wanneer u de machtiging heeft aangemaakt. Het erkende bedrijf moet dan vervolgens met zijn RDW-certificaat inloggen via de knop Machtiging digitaal ondertekenen. Zo ondertekent het bedrijf de machtiging. U hoeft deze niet te bewaren.  

    Voor een ander bedrijf (zonder RDW-erkenning)
    Regelt u de inschrijving voor een bedrijf (rechtspersoon) zonder RDW-erkenning? Stuur dan de machtiging die u heeft aangemaakt via de mail door naar het bedrijf. Het bedrijf kan de machtiging vervolgens uitprinten, ondertekenen en ingescand weer terug mailen. De tekenbevoegde van het bedrijf kan er ook voor kiezen om langs te komen bij u en ter plekke zijn handtekening onder de machtiging te zetten. U moet de machtiging 2 jaar bewaren.

    Voor een particuliere klant 

    Doet u dit voor een particulier? Dan moet u de machtiging via Digitaal machtigen aanmaken waar de particuliere klant bij is. Deze moet u uitprinten, zodat de klant deze – in uw aanwezigheid- kan ondertekenen. U moet de machtiging 2 jaar bewaren.

    Legitimatiemiddelen

    Kijk bij Legitimatie bij tenaamstelling in het artikel Voertuig op naam van een klant zetten met welke legitimatiemiddelen iemand zich mag legitimeren. 

    Let op: u mag alleen een digitale machtiging aanmaken voor andere bedrijven zonder RDW-erkenning of particulieren met een Nederlands legitimatiebewijs. Heeft de klant een buitenlands legitimatiebewijs? Dan kunt u de inschrijving niet voor hem regelen.

  • Voor het maken van de foto’s die u moet uploaden bij een kentekenaanvraag van personenauto’s (M1), kunt u gebruik maken van de RDW Fotohulp Voertuigapp. In deze app maakt u de foto’s met de instructies die erbij staan. Hierdoor is de kans kleiner dat u foto’s stuurt die niet voldoen aan de door ons gestelde eisen.

    De app is te downloaden via de Apple Appstore en de Google Playstore.

  • Vanaf 1 mei 2021 betaalt u een recyclingbijdrage als u een geïmporteerde auto/bedrijfsauto inschrijft in uw bedrijfsvoorraad. Wij dragen dit bedrag af aan Auto Recycling Nederland.

     

    Omschrijving Kosten
    Inschrijven voertuig in kentekenregister €40,80
    Identificatie voertuig licht €51,00
    Beoordeling goedkeuring minder dan 5 aspecten voertuig licht €28,50
    Recyclingbijdrage €25,00
  • Als erkenninghouder moet u werken volgens onze beleidsregels. Deze kunt u lezen in ons beleid tijdelijke importprocedure en op de pagina  Erkenning Bedrijfsvoorraad aanvragen.               

    Beleid tijdelijke importprocedure tot 1 april 2022 (pdf, 696kb)

    Beleid tijdelijke importprocedure vanaf 1 april 2022 (pdf, 480kb)

Heeft de informatie op deze pagina u geholpen?

niet goed erg goed