Nederlands kenteken aanvragen voor gebruikte voertuigen uit EU-of EVA-land

Wilt u een Nederlands kenteken aanvragen voor gebruikte voertuigen uit de Europese Unie of Europese Vrijhandelsassociatie (EVA-land)? En heeft uw bedrijf de erkenning Bedrijfsvoorraad? Dan kunt u dit online doen via een versnelde individuele aanvraag (tijdelijke importprocedure). U moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Voldoet u hier niet aan? Dan kan het niet online en moet u een keuringsafspraak maken.

  • Om online een kenteken te kunnen aanvragen voor een gebruikt voertuig uit een EU/EVA-land gelden de volgende voorwaarden. 

    Erkenning Bedrijfsvoorraad  

    U moet de erkenning bedrijfsvoorraad hebben. 

    Compleet en origineel buitenlandse kentekenbewijs

    U heeft het complete en originele (EU/EVA) buitenlandse kentekenbewijs bij het voertuig. 

    Alleen deze voertuigcategorieën

    • personenauto (M1)
    • lichte bedrijfsauto (N1)
    • lichte aanhangwagen (O2 met een wettelijk toegestane maximummassa kleiner of gelijk aan 3500 kg) 
    • twee- of driewieler (L1e t/m - L7e)  

    Eisen aan het voertuig

    • De personen- of bedrijfsauto heeft een maximumconstructiesnelheid van meer dan 25 km/h.
    • Het voertuig heeft geen schade of schade gehad.
    • Het voertuig moet klaar zijn voor gebruik. 
    • Het voertuig is niet gewijzigd ten opzichte van de laatste registratie.
    • Het voertuig is van ná 31-12-1977. 

    Voldoet uw bedrijf of het voertuig niet aan deze voorwaarden? Dan kunt u niet online een kenteken voor het voertuig aanvragen. U moet dan een keuringsafspraak maken.

    1. Log in via de knop 'Versnelde Individuele Aanvraag'. 
    2. Vul de gevraagde gegevens in en lever de gevraagde documenten digitaal aan. Kijk hier voor voorbeelden van de gevraagde documenten. 
    3. Gebruik voor personenauto's (M1) eventueel de RDW fotohulp-app om foto’s aan te leveren. Zie Gebruik app voor het maken van foto’s.
    1. Een medewerker van een van onze keuringsstations beoordeelt uw aanvraag binnen 5 werkdagen.
    2. Soms is een extra controle van het voertuig nodig. Daarvoor krijgt u dan een uitnodiging per e-mail. Daarnaast voeren we steekproeven uit om de kwaliteit van het voertuig en uw aanvraag te controleren. 
    3. Als alles in orde is, krijgt u een e-mail met aanvullende informatie. 
    4. U doet BPM-aangifte bij de Belastingdienst als het gaat om een voertuig waarvoor BPM betaald moet worden.  
    5. U krijgt een link naar de bevestiging van inschrijving (BIN) per e-mail. Met de BIN kunt u het voertuig op naam zetten en kentekenplaten laten maken.

      • Heeft u namens een ander erkend bedrijf de aanvraag gedaan? Dan kunt u met uw bevestiging van inschrijving (BIN) het voertuig niet op naam zetten en geen kentekenplaten laten maken. Het andere erkende bedrijf krijgt de BIN waarmee dit wel kan.
      • Heeft u namens een rechtspersoon of particulier de aanvraag gedaan? Dan ontvangt u een bevestiging van inschrijving (BIN) en de eigenaar ontvangt het kentekenbewijs.
    6. U moet het originele buitenlandse kentekenbewijs 6 maanden na ontvangst van de BIN bewaren en daarna vernietigen. Wij controleren dit.
    7. Blijkt achteraf dat het voertuig niet de identiteit heeft die u bij de aanvraag heeft opgegeven? Of zijn er foute gegevens aan ons doorgegeven? Dan draaien wij de tenaamstelling terug. Dit doen wij volgens artikel 51a van de Wegenverkeerswet.
  • Voordat u een voertuig voor een particulier of ander bedrijf inschrijft, doet u eerst het volgende:

    1. Zorg dat degene voor wie u de inschrijving doet een machtiging ondertekent. Dit moet u vóór de inschrijving doen.
    2. Login via de knop 'Digitaal machtigen' met uw RDW-certificaat en maak de machtiging aan.
    3. Vul het machtigingsnummer in dat op de digitale machtiging staat.

    Inschrijven voor ander bedrijf met erkenning Bedrijfsvoorraad

    Zo werkt het:

    1. Geef het bedrijf een seintje wanneer u de machtiging heeft aangemaakt.
    2. Het erkende bedrijf logt in via de knop 'Machtiging digitaal ondertekenen' met zijn RDW-certificaat.
    3. Het bedrijf ondertekent de machtiging. Deze hoeft u niet te bewaren.

    Voor ander bedrijf zonder erkenning

    Zo werkt het:

    1. Stuur de machtiging die u heeft aangemaakt via de mail door naar het bedrijf.
    2. Het bedrijf print de machtiging en ondertekent deze.
    3. Het bedrijf scant de machtiging of maakt er een foto van, en stuurt die via de mail weer terug. 
      De tekenbevoegde van het bedrijf kan ook bij u langskomen en de machtiging ter plekke ondertekenen.
    4. U moet de machtiging 2 jaar bewaren.

    Voor een particuliere klant 

    Zo werkt het:

    1. Zorg dat de klant bij u is.
    2. Login via de knop 'Digitaal machtigen' met uw RDW-certificaat en maak de machtiging aan.
    3. Print de machtiging
    4. Laat de klant de machtiging ondertekenen waar u bij bent.
    5. U moet de machtiging 2 jaar bewaren.

    Legitimatie

    Met welke legitimatiebewijzen iemand zich mag legitimeren leest u op onze webpagina Voertuig op naam van een klant zetten

  • Veel bedrijven gebruiken onze Fotohulp Voertuigapp voor het maken van foto's. De foto's moet u uploaden bij de aanvraag van kentekens voor personenauto's (M1).

    Dankzij de app en de instructies die erin staan, gaat de aanvraag meestal een stuk sneller. Dit komt doordat de foto's die u met de app maakt vaak meteen aan de eisen voldoen. 

    De RDW Fotohulp Voertuigapp kunt u downloaden via de Apple Appstore en de Google Playstore.

  • U betaalt een recyclingbijdrage als u een geïmporteerde auto/bedrijfsauto inschrijft in uw bedrijfsvoorraad. Wij dragen dit bedrag af aan Auto Recycling Nederland.

    Omschrijving Kosten
    Inschrijven voertuig in kentekenregister €47,65
    Identificatie voertuig licht €56,50
    Recyclingbijdrage €20,00
  • Als erkenninghouder moet u werken volgens onze beleidsregels. Al deze regels leest u in het document Beleid tijdelijke importprocedure vanaf 12 september 2022 (pdf, 684kb).

Heeft deze informatie u geholpen?