Werken met de Bevoegdheid Versnelde Inschrijving

Wilt u een Nederlands kenteken aanvragen voor een nieuw en ongebruikt voertuig? Dat kan met de Bevoegdheid Versnelde Inschrijving (VI). Hier leest u hoe dat werkt. U heeft daarbij een Certificaat van Overeenstemming (CvO) nodig.
  • Wilt u een voertuig inschrijven? Dan gelden deze voorwaarden:

    • Het voertuig is nieuw en ongebruikt.
    • Het voertuig heeft een Europese of Nederlandse nationale typegoedkeuring (CvO).
    • U moet het voertuig binnen 5 werkdagen kunnen laten zien als wij het willen controleren. Dit moet op een goed bereikbare plek in Nederland zijn.  

    Controleren gegevens inschrijving

    Controleer na de aanvraag of de gegevens van de inschrijving kloppen. Kloppen deze niet? Pas deze dan binnen 5 werkdagen aan. 

  • Heeft u de bevoegdheid Versnelde Inschrijving? Dan werk het aanvragen van kentekens zo:

    1. Klik op de knop 'Voertuig inschrijven met bevoegdheid VI (WebVKR)'.
    2. Kies het tabblad Digitaal CvO (gegevens) als er al digitale CvO-gegevens aangeleverd zijn.
    3. Kies het tabblad Papieren CvO (gegevens) als er nog geen digitale CvO gegevens zijn aangeleverd.
    4. U schrijft het voertuig meteen in.

    Kosten

    Omschrijving Kosten
    Inschrijven voertuig in kentekenregister €47,65
    Melden aanvraag versnelde inschrijving via rdw.nl €1,50
  • Heet u geen Bevoegdheid Versnelde Inschrijving? Maak een keuringsafspraak bij ons. voor het aanvragen van Nederlands kenteken voor een nieuw en ongebruikt voertuig. 

    Of vraag de Bevoegdheid Versnelde Inschrijving bij ons aan, zodat u kentekens wel online kunt aanvragen. 

  • Heeft u de Bevoegdheid VI en veranderen uw bedrijfsgegevens? Doe dan het volgende:

    1. Pas de gegevens in het kwaliteitshandboek meteen aan (deze gegevens moeten namelijk altijd kloppen).
    2. Stuur het aangepaste kwaliteitshandboek via e-mail naar ons op. 
  • Wij controleren het kentekenregister. Dit doen we door elke maand het CvO op te vragen van 10% van alle aanvragen (minimaal 1 en een maximaal 10 CvO’s). Als er redenen voor zijn, kunnen wij deze controle uitbreiden.

  • Is de koper van een voertuig overleden of is een rechtspersoon failliet gegaan? Dan kunt u een verzoek doen om de inschrijving te laten verwijderen. Dit doet u door ons een brief te sturen met deze gegevens::

    • het kenteken van het voertuig
    • het voertuigidentificatienummer van het voertuig
    • het verzoek dat de inschrijving verwijderd moet worden
    • de reden van het verwijderen van de inschrijving

    De koopovereenkomst moet u ook meesturen. 

    Het adres is: 

    RDW, VRD - Versnelde Inschrijving
    Postbus 30.000
    9640 RA Veendam

Handige links

Heeft deze informatie u geholpen?

niet goed erg goed