Identiteit voertuig (VIN) laten inslaan of vastleggen
-
Het VIN wordt ook wel chassisnummer, framenummer, productidentificatienummer (PIN), schleppernummer, fahrzeugnummer of serienummer genoemd. Hier vindt u het VIN:
- Op het kentekenbewijs
- Ingeslagen in het voertuig
- Op de constructieplaat, het typeplaatje of op een speciale sticker
Weten waar het VIN is ingeslagen?
- Kijk via de RDW kentekencheck onder 'basis' of 'overzicht' bij 'plaats chassisnummer.
- Of zoek op het internet op chassisnummer, merk en model voertuig.
- Voor land- of bosbouwvoertuigen: check de identificatiegids werkmaterieel op stichtingvbv.nl.
- Of vraag de fabrikant, het garage- of mechanisatiebedrijf.
-
Is het VIN onleesbaar of helemaal niet ingeslagen? Dan moeten wij het nummer (opnieuw) inslaan. Dat kan alleen als we weten welk voertuig het is en wie het maakte. Daarom onderzoeken wij belangrijke eigenschappen van het voertuig zoals motor, constructieplaat en kleur. Dat heet ‘identiteitsonderzoek’.
- U maakt online een keuringsafspraak bij een RDW-keuringsstation via de knop ‘Keuringsafspraak maken’. U logt in met DigiD of eHerkenning.
- U kiest voor: ‘Onderzoek en inslag van het voertuigidentificatienummer’.
- Op de dag van de afspraak rijdt u met uw voertuig naar het keuringsstation.
- U betaalt op het keuringsstation de kosten van het onderzoek en de inslag. Kunnen wij vaststellen welk voertuig het is en wie het maakte? Dan slaan wij het VIN opnieuw in. Uw kentekenbewijs blijft gewoon geldig. Heeft u nog een papieren kentekenbewijs? Dan sturen wij u binnen 5 werkdagen een kentekencard.
- Kunnen wij niet vaststellen welk voertuig het is? Dan slaan wij ook geen VIN in. En registreren wij uw voertuig niet (langer). U mag dan niet meer met het voertuig rijden. U betaalt dan wel de kosten van het identiteitsonderzoek.
-
Haalt u bij een restauratie een voertuig uit elkaar? Of gebruikt u onderdelen van een ander voertuig? Dan kan bij keuring twijfel ontstaan over de identiteit van het voertuig. En krijgt u misschien geen kenteken. Laat ons daarom voor u iets verandert de kenmerken van het voertuig vastleggen. Dat heet een ‘vooronderzoek’.
- Klik op 'Vooronderzoek aanvragen' en vul uw gegevens in.
- Wij bellen u binnen 5 werkdagen voor een afspraak op een keuringsstation. Het onderzoek kan ook bij u thuis. Dan betaalt u wel extra kosten, zie ‘Kosten’.
- Tijdens het onderzoek laat u het voertuig zien aan onze inspecteur. Wijzig zo min mogelijk aan het voertuig. Laat typeplaatjes zitten waar ze zitten. Toon de inspecteur eventuele documenten bij onderdelen, zoals kentekenbewijs of andere informatie.
- Onze inspecteur vergelijkt de hoofdonderdelen van het voertuig met de documenten en legt de kenmerken van de hoofdonderdelen vast. Hij kan labels aanbrengen zodat wij bij de keuring ná de restauratie kunnen vaststellen dat het om dezelfde onderdelen gaat. Na afloop van het onderzoek ontvangt u een verslag.
- U ontvangt een rekening voor het onderzoek, zie ‘Kosten’.
- Bent u klaar met de restauratie? Dan maakt u een afspraak bij een van onze keuringsstations bij u in de buurt voor een technische keuring. Het keuringsstation gebruikt het verslag van het vooronderzoek om het voertuig te identificeren.
-
Bouwt u zelf een voertuig? Bijvoorbeeld een aanhangwagen of motorfiets? Dan heeft het voertuig nog geen VIN. Laat ons voordat u het frame of voertuig gaat opbouwen de hoofdonderdelen onderzoeken en een VIN inslaan. Dit heet ‘vooronderzoek’. Hiermee voorkomt u dat u een voertuig bouwt waar u later geen kenteken bij kunt krijgen.
Om een kenteken te kunnen krijgen is behalve het VIN ook een technische keuring nodig.
Frame eerder gebruikt?
Is uw frame eerder gebruikt in een voertuig? Dan doet u een ‘restauratie’. Uw frame heeft dan al een identiteit. Dat is de identiteit van uw voertuig. Zie VIN vaststellen voor u restaureert.
- U vraagt een afspraak aan via de knop ‘Vooronderzoek aanvragen’.
- Met uw informatie controleert onze inspecteur waar de onderdelen vandaan komen. Dit kan tot 4 weken duren. Daarna bellen wij u voor het maken van een afspraak.
- Laat onderdelen ongelakt en verwijder lak of coating uit de fabriek niet. Wij willen zien dat het gaat om een nieuw en niet eerder gebruikt frame of chassis.
- Op de dag van de afspraak gaat u met uw onderdelen naar het keuringsstation om een VIN te laten inslaan. Voor motorvoertuigen kan dit kan alleen in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen of Zwolle.
- U betaalt op het keuringsstation de kosten van het onderzoek en de kosten van de inslag.
- Bent u klaar met de bouw van uw
voertuig? Voor de technische goedkeuring van het complete voertuig heeft u
ons weer nodig zodat u een kenteken kunt aanvragen.
- Voor een zelfbouw aanhangwagen kunt u terecht bij elk RDW-keuringsstation.
- Een zelfbouw motor of ander motorvoertuig keuren wij bij ons testcentrum in Lelystad. Ga voor meer informatie naar de pagina Aangepaste of zelfbouw motor laten goedkeuren.
-
U betaalt in elk geval de kosten voor het identiteitsonderzoek. Slaan wij ook een nieuw VIN in? Dan betaalt u naast de kosten voor het onderzoek ook kosten voor de inslag. U kunt ook de identiteit bij u op locatie laten vastleggen voordat u restaureert, hiervoor rekenen wij voorrijkosten.
Omschrijving Kosten Identiteitsonderzoek bij onleesbare/onvindbare VIN €53,00 (her) inslag VIN €53,00 Vooronderzoek VIN €132,00 Vervolgonderzoek fiets/snor/bromfiets en lichte aanhangwagens €198,00 Vervolgonderzoek andere voertuigen €340,00 Voorrijkosten keuren aan huis (binnen straal van 225 km vanuit Zoetermeer) €132,00 -
Wilt u weten hoe wij het VIN van een (zelfbouw) voertuig moeten vaststellen? Lees de eisen zelf na in de Bijlage I van de Regeling Voertuigen.