In-Service Conformity en In-Service Verification

Sinds 2020 controleren Europese typegoedkeuringsautoriteiten, zoals de RDW, of voertuigen die in gebruik zijn aan de milieuregels voldoen. Dat doen we met ‘In-Service Conformity (ISC)’. Hiermee controleren we of auto’s die in gebruik genomen zijn niet te veel schadelijke stoffen uitstoten, zoals stikstofoxiden en koolstofmonoxide. Sinds 2024 voeren we ook ‘In-Service Verification (ISV)' uit. Daarmee controleren we of de CO2-uitstoot van een auto in de praktijk klopt met wat de fabrikant heeft beloofd. Deze testen hebben voor u als fabrikant ook gevolgen.

Gevolgen voor u als fabrikant 

Als fabrikant krijgt u te maken met het volgende:

  • Verzoek om toesturen documenten
    Ter voorbereiding op de testen, kunnen wij u vragen om relevante documenten. Denk hierbij aan een Certificaat van Overeenstemming (CvO) en het informatiepakket over testtransparantie (2018/1832 Annex 2, paragraaf 5.9). Ook kunnen wij u vragen om aanvullende gegevens, zoals productie- en registratieaantallen of emissiegerelateerde garantieclaims.
  • Kosten

    U moet de kosten voor de testen betalen. Dat is in de Europese verordening bepaald. Deze kosten bestaan uit verkrijgen en voorbereiden van de voertuigen, verrichten van de emissietesten en maken van de testrapportages.
    Deze werkzaamheden besteden we uit aan door ons zorgvuldig geselecteerde technische diensten.

    Ook het werk dat onze technisch inspecteurs binnen deze testen doen, moet u betalen. Denk daarbij aan beoordelen van de testrapportages en de afgegeven emissiegoedkeuringen en rapporteren en afhandelen van de mogelijke afwijkingen. 
    Voor het werk van deze technisch inspecteur geldt een vastgesteld uurtarief (+ een toeslag van 15% op een uurtarief van een technisch inspecteur).

  • Mogelijke acties naar aanleiding van de testen

    ISC: De technische dienst deelt de uitkomsten van de testen met ons. Zijn er tijdens de testen afwijkingen gezien? Dan moet u als fabrikant binnen een bepaalde periode een plan met de corrigerende maatregelen aan ons doorgeven. Als wij dit plan hebben goedgekeurd, moet u het uitvoeren. Op die manier zorgt u dat de voertuigen weer aan de eisen voldoen.
    ISV: De technische dienst deelt de uitkomsten van de testen met ons. Hieruit trekken wij een conclusie. Deze delen wij met de Europese Commissie die daar een besluit over neemt. Zo’n besluit van de Europese Commissie kan leiden tot een aangepaste CO2-waarde.

Meer informatie 

We publiceren de resultaten en mogelijke bevindingen op het gebied van ISC en ISV jaarlijks op onze website. Ook delen we onze resultaten met de Europese Commissie. De testresultaten en meer informatie over de regelgeving en manier van testen vindt u in ons dossier over ISC en ISV

Wilt u meer informatie over In-Service Conformity en In-Service Verification? Stuur dan een e-mail naar ons.