Praktijkervaring opdoen met geautomatiseerde systemen

Bent u fabrikant en wilt u in Nederland praktijkervaring opdoen met geautomatiseerde systemen? Wij bieden de mogelijkheid om prototype voertuigen onder strenge voorwaarden te testen op de openbare weg. Via deze prototyperegeling laten wij uw voertuig tijdelijk toe op de openbare weg op basis van een individuele nationale goedkeuring. Hiervoor moeten wij het prototype eerst uitgebreid beoordelen en testen. 

Soorten systemen

U kunt praktijkervaring opdoen met systemen zoals:

  • ADS: Automated Driving System
  • ADAS: Advanced Driver Assistance System
  • DCAS: Driver Control Assistance System
  • ALKS: Automated Lane Keeping System

Testprogramma nodig

U moet een testprogramma aanleveren. Wij kijken in overleg met u hoe en waar dit testprogramma veilig en gecontroleerd uitgevoerd kan worden. In Nederland zijn geen vooraf aangewezen locaties vastgesteld. Net als bij de toelating is dit maatwerk. Daarnaast moet er altijd een Safety Driver in het voertuig zitten, een persoon die de besturing kan overnemen.

Als u geïnteresseerd bent

Wilt u starten met het opdoen van praktijkervaring? Of wilt u meer informatie? Stuur een e-mail naar [email protected] en zet daarin uw vraag en contactgegevens. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op. Samen bespreken we uw wensen en informeren we u over het toelatingsproces en de toelatingseisen. Ook ontvangt u van ons de beleidsregel en de alternatieve voorschriften.

  • In het wegverkeer wordt steeds meer gebruik gemaakt van innovatieve technologieën. Deze systemen kunnen de bestuurder van een voertuig informeren over bijzondere omstandigheden, gevaarlijke situaties of files. Daarnaast kunnen systemen de bestuurder ook ondersteunen bij het uitvoeren van het rijden. Of zelfs volledig zelfstandig rijden.

    In de toekomst kan dit leiden tot zelfrijdende voertuigen die de taak van de bestuurder gedeeltelijk of geheel kunnen overnemen. Wij ondersteunen hierin en onderzoeken samen met fabrikanten welke mogelijkheden er zijn op het gebied van (volledig) geautomatiseerd vervoer.

  • Prototypevoertuigen kunnen niet aan alle technische eisen voldoen. Om zo’n voertuig op de weg toegelaten te krijgen, is een toelatingsprocedure op maat nodig. De nieuwe technologieën en functionaliteiten in voertuigen moeten eerst getest worden op de juiste werking. Het vertrouwen in de veiligheid en de functionele werking moet iedere keer zijn aangetoond. Dit proces gaat in stappen. Van schriftelijke beoordeling en risicoanalyse naar testen op een afgesloten testomgeving. De volgende stap is het onder strenge voorwaarden toestaan van proeven op de openbare weg, met een tijdelijke individuele nationale goedkeuring.

    Beperkingen en voorwaarden

    In de goedkeuring staan beperkingen en voorwaarden, denk hierbij aan:

    • Verzekering
    • Vereisten voor de bestuurder
    • Testgebied en duur
    • Soort testen
    • Dataoverdracht
  • De kosten voor het beoordelen van de aanvraag, de geleverde documenten, het testwerk en eventueel het huren van het RDW testcentrum in Lelystad komen voor rekening van de aanvrager. Onze tarieven vindt u in de Regeling tarieven Dienst Wegverkeer 2024.

Heeft deze informatie u geholpen?