Nummer AA01A01, het nummer van de allereerste APK 1-erkenning die op 28 januari 1981 werd uitgereikt, is nog altijd belangrijk voor Rekos. Het is een bron van trots, een motivatie om de schouders eronder te zetten voor een steeds betere dienstverlening en steeds meer foutloze keuringen. Gert Kerkdijk is hoofd Techniek bij Rekos: “Elk jaar keuren we zo’n 1500 zware voertuigen, 900 lichte voertuigen en ijken we zo’n 500 tachografen. Topsport dus. Controleren is het sleutelwoord. Vóór elke afmelding checken we of alles klopt, zeker als een klant een voertuig brengt en ons verzekert dat we die zó kunnen afmelden. Controle is alles.”

Betrapt op fout

Rekos teert op 40 jaar ervaring, en is gecertificeerd door alle bekende remfabrikanten. Kerkdijk: “Zo’n certificering krijg je niet zomaar, dat weten onze klanten, maar dat weet ook de RDW. De relatie met de RDW is uitstekend. De steekproefcontroleur constateert bij ons ook wel eens een foutje – wij zijn ook maar mensen – maar we hebben altijd constructieve gesprekken. Van mijn voorganger Johan van de Maat, de man die hier het APK-gebeuren heeft opgezet, leerde ik het motto ‘wil je gelijk, of wil je geluk?’ In de APK-regelgeving vind je namelijk altijd wel een grijs gebied waarover je in discussie kunt. Met dat gegeven in het achterhoofd komen we er altijd uit, met respect voor elkaars kennis en ervaring. Uiteindelijk zijn we gewoon techneuten onder elkaar.”

Beroemde anekdotes

Toen de APK in 1981 zijn intrede deed, was het met de remmerij van veel zware voertuigen slecht gesteld. Bij Rekos zijn de anekdotes van Johan van de Maat beroemd. Hij vertelt: “ Soms zag je op dezelfde as links een type 36-remcilinder en rechts een type 20. Ondenkbaar, maar het hoefde niet te worden gecontroleerd. En maar remmen! Je zag het pas als het afbrak. De APK bracht ons dus veel werk, maar zeker in het begin vonden klanten ons nog wel eens té nauwkeurig, omdat we altijd de nieuwste, meest nauwkeurige meetmethodes gebruiken. We wilden altijd de beste zijn.”

Tot achter de komma

De beste blijven, dat blijft ook het doel, stelt Gert Kerkdijk: “APK 1-keuren is zwaar werk, zeker met bijvoorbeeld een 8-asser met meerdere stuurassen. Je moet bijzonder alert zijn, er zijn nu veel meer regels dan vroeger, er is veel meer elektronica en je mag niks over het hoofd zien. Bij het ijken van tachografen moet alles tot achter de komma kloppen. De verantwoordelijkheid is groot, maar daar moet je ook een sport van willen maken. Dat vragen niet alleen de klanten, dat vraagt ook de verkeersveiligheid. Daarom vinden we de APK 3 voor bepaalde tractoren een goed idee. We denken op dit moment na over een investering in een combibank waarmee we ook landbouwvoertuigen kunnen keuren. Het zou toch geweldig zijn als Rekos ook de eerste zou zijn met een APK 3-certificering? De eerste zijn, dat is toch waar topsport een beetje om draait.”

Eerste erkenninghouder APK1

Op de foto: Gert Kerkdijk (hoofd Techniek) en zijn voorganger Johan van de Maat van de firma Rekos.