Oproep aan eigenaren (land)bouwvoertuigen om snel te registeren

Wij roepen eigenaren op om snel hun (land)bouwmachines, rijdende werktuigen en getrokken materieel te registreren. Vanwege de achterlopende cijfers verwachten we dat eigenaren anders niet op tijd hun kenteken krijgen. Nog maar 4 op de 10 van deze voertuigen is geregistreerd. Vooral de (land)bouwvoertuigen in de bouw, infra en groen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen (MMBS’en) blijven achter.

Wij roepen eigenaren van deze voertuigen op om snel aan de registratie te beginnen. Alleen dit jaar kan dat online zonder keuring.“Voordat een eigenaar een voertuig kan registreren, moet hij of zij zelf een aantal gegevens verzamelen, zoals het chassisnummer, bouwjaar, merk, type en handelsbenaming”, zegt conversiemanager Rob van Dokkumburg. “Die zijn soms lastig te vinden. Verdiep je daarom alvast in de materie en ga op zoek naar de gevraagde gegevens. Heb je die eenmaal paraat, dan is de registratie zelf niet zo moeilijk.”

67.000 kentekens in de zomer

In de eerste acht maanden zijn landelijk in totaal 231.000 (land)bouwvoertuigen geregistreerd, 42% van het verwachte totaal aantal voertuigen dat geregistreerd moet worden. Dat zijn 134.000 trekkers, 66.000 aanhangwagens en getrokken machines en 31.000 zogeheten ‘motorrijtuigen met beperkte snelheid’ (MMBS). De afgelopen twee maanden zijn 67.000 registraties gedaan. Wij verwachten dat in totaal 550.000 trekkers, MMBS’en en getrokken materieel geregistreerd worden. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 1 januari 2022 niet meer de weg op.

Wachttijden

Wij doen nu al een beroep op de eigenaren om wachttijden of teleurstelling te voorkomen. “Uit de ervaringen tot nu toe blijkt dat de meeste eigenaren hulp of advies nodig hebben bij de registratie. Die bieden we de eigenaren nu ook. Dat wordt lastiger als iedereen op het laatste moment belt. Als de wachttijden te ver oplopen, kunnen we bovendien niet garanderen dat we alle aanvragen goed kunnen afhandelen. Dan kan het gebeuren dat het kentekenbewijs niet voor 1 januari op de mat valt en je nog niet de weg op mag.”

Boete en keuring

Om nog op de openbare weg te mogen rijden, moeten trekkers en MMBS’en vanaf 1 januari 2022 geregistreerd zijn. Dat kan nu op onze website voor 18 euro. Zijn ze dat niet en komt de eigenaar toch op de openbare weg? Dan riskeert hij een boete en zijn de voertuigen mogelijk niet verzekerd. Na 1 januari 2022 kan een trekker of MMBS alleen nog een kenteken krijgen met een keuring bij ons. De kosten daarvoor zijn minimaal 140 euro.

Zorgen over MMBS’en

Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) lopen achter in de registratie. Een kwart van de eigenaren weet nog niet dat ze hun voertuig moeten registreren, blijkt uit ons onderzoek. “We denken dat eigenaren zich niet realiseren dat hun voertuig een MMBS is en dus geregistreerd moet worden”, voegt Van Dokkumburg toe. Het gaat om een enorm diverse groep voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals dumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers en heftrucks, maar ook toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en teruggekeurde voertuigen. Ook grote landbouwvoertuigen als zelfrijdende oogstmachines zijn MMBS’en. Met 31.000 registraties is nog geen kwart van de verwachte 130.000 voertuigen geregistreerd.

 

Provincie

Registraties

Aantal voertuigen

Percentage

Gelderland

43.487

68.818

63%

Limburg

16.763

30.348

55%

Noord-Brabant

38.714

76.124

51%

Drenthe

18.289

38.099

48%

Utrecht

10.573

24.854

43%

Zeeland

11.974

31.215

38%

Groningen

15.743

41.492

38%

Overijssel

19.636

54.321

36%

Flevoland

8.210

24.004

34%

Noord-Holland

16.884

50.241

34%

Zuid-Holland

16.246

53.239

31%

Fryslân

14.205

58.347

24%

Totaal Nederland

230.724

551.101

42%

 

Toelichting

 ‘Registraties’ is het aantal ingediende registratieverzoeken bij de RDW tot 1 september 2021. ‘Aantal voertuigen’ is een schatting van het totale aantal (land)bouwvoertuigen (landbouwvoertuigen, motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) en hun getrokken materieel ) op basis van meerdere bronnen (onder meer CBS en brancheverenigingen). Naar schatting zijn er in Nederland 270.000 landbouwtrekkers, 130.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid en 300.000 stuks getrokken landbouwvoertuigen, waarbij er vanuit gegaan wordt dat slechts voor de helft van de getrokken voertuigen een registratie wordt aangevraagd. Het totale aantal (land)bouwvoertuigen per provincie is een schatting die is gebaseerd op het aantal landbouwbedrijven per provincie (bron: CBS), gecorrigeerd voor de omvang van de landbouwgrond per provincie (bron: CBS). Het aantal MMBS’en is gebaseerd op het aantal bedrijven in de landbouwsector, nijverheid, vervoer en recreatie (bron: CBS). Het totaal aantal voertuigen per provincie en het percentage registraties zijn dus niet in alle gevallen nauwkeurig.