Deeltjesteller in de APK vanaf 1 juli 2022 een feit

Vanaf 1 juli 2022 mogen erkende apk-bedrijven dieselvoertuigen met een roetfilter alleen nog keuren als zij een goedgekeurde deeltjesteller hebben. Met een deeltjesteller kun je de werking van een roetfilter bij een dieselvoertuig nauwkeurig testen en de uitstoot van schadelijke fijnstof zorgvuldig meten.

Gemonteerde roetfilter

Een dieselvoertuig met een roetfilter wordt na 1 juli 2022 dus afgekeurd als het aantal gemeten deeltjes te hoog is. Een oplossing hiervoor is het vervangen, reinigen of opnieuw monteren van het af-fabriek gemonteerde roetfilter. Als alternatief is het mogelijk om - afhankelijk van het soort voertuig en de datum eerste toelating – de roetfiltergegevens in het kentekenregister aan te laten passen bij de RDW. De RDW past zijn registratie daar dan op aan. Het gevolg is dan wel dat de houder van het voertuig fijnstoftoeslag krijgt op de motorrijtuigenbelasting.  

Goedgekeurd

Als bedrijven  geen deeltjesteller hebben, dan kunnen ze alleen nog die dieselvoertuigen keuren waarvoor geen deeltjesteller is voorgeschreven. De deeltjesteller moet zijn goedgekeurd door het NMi en zijn opgenomen in het register meetmiddelen (RME) voor gebruik in de APK. Zodra deze in RME staat, kan een bedrijf vanaf 1 juli 2022 de diesels met roetfiltervermelding ‘ja’ in het Raadpleegscherm voertuiggegevens keuren. Staat deze niet in het eigen RME of is de goedkeuringsdatum verlopen, dan is het straks ook niet mogelijk om de diesels met roetfilter APK af te melden in het RDW-register.  

In het onderstaande schema is weergegeven wanneer welke apparatuur gebruikt moet worden.

Schema deeltjesteller in APK