Deze voertuigen kunnen, zoals de verordening (EG) nr. 561/2006 heeft opgesteld, toch nog voorzien worden van een “oude” G2/V1 tachograaf. Hier gaven wij als RDW gehoor aan zoals in dit nieuwsbericht is terug te lezen. Nu alsnog een tolerantieperiode ingelast is tot 31 december 2023 kunnen we nog G2/V1 tachografen accepteren. Hier hadden wij als RDW al eerder voor gepleit en gaat alsnog gebeuren. Dit betekent dat we vanaf 13 november handelen volgens dit beleid. Lees hieronder wat dit betekent voor u als erkenninghouder.
Tolerantieperiode smart tachograaf 2 (G2/V1)
Vanuit de verordening is aangeven dat vanaf 21 augustus 2023 nieuwe voertuigen (voor personen- en beroepsvervoer met een toegestane max. massa van meer dan 3.500 kg) de smart tachograaf 2 (G2/V2) moeten hebben. Vanuit de EU is er nu een tolerantieperiode afgesproken tot 1 januari 2024. Voertuigen die t/m 31 december 2023 zijn toegelaten tot de weg mogen alsnog zijn uitgerust met een smart tachograaf G2/V1. De G2/V1 tachografen in deze voertuigen moeten vóór 19 augustus 2025 alsnog worden vervangen (retrofit). Dit is van toepassing op zowel nationaal als internationaal vervoer bij voertuigen die vanaf 21 augustus 2023 zijn toegelaten tot de weg.
Regel nieuwe voertuigen toelaten vanaf 1 januari 2024
Vanaf 1 januari 2024 moeten alle voertuigen die toegelaten worden op de weg voorzien zijn van de smart tachograaf 2 (G2/V2).
Handboek en gerelateerde documenten
Vanaf 1 januari 2024 vindt u de wijzigingen ook op tachograaf-handboek.rdw.nl.