Lees hier over de maatregelen die de RDW neemt vanwege het coronavirus.
Veelgestelde vragen
Top 3 veelgestelde vragen
-
Hoe kom ik aan een erkenning van de RDW?
Als u een erkenning van de RDW wilt, bijvoorbeeld omdat u een voertuigbedrijf begint, dan leest u daar bij het onderwerp RDW-erkenningen op deze site meer over. Daar vindt u de verschillende erkenningen en bevoegdheden die misschien geschikt zijn voor uw bedrijf. Ook is uitgelegd hoe u een erkenning kunt aanvragen.
-
Hoe kan ik zakelijke online diensten van de RDW afnemen?
Als u online zaken met de RDW wilt doen heeft u een zogenoemd certificaat van de RDW nodig en moet u bij de RDW geregistreerd zijn. In het artikel Registreren bij de RDW leest u hoe u zich kunt registreren.
-
Ik wil grote hoeveelheden gegevens van voertuigen raadplegen. Hoe kan ik dat regelen?
Voor bedrijven en instellingen met een registratie bij de Kamer van Koophandel (KvK) heeft de RDW de dienst ‘Voertuiggegevens raadplegen’ ontwikkeld. Daarmee kunt u ongelimiteerde hoeveelheden voertuiginformatie van voertuigen met een Nederlands kenteken opvragen. Over de volgende onderwerpen zijn gegevens beschikbaar (géén persoonsgegevens):
- Voertuig & APK
- Eigenschappen
- Verbruik & Milieu
- Historie
U kunt kiezen uit 2 varianten van deze dienst: de zogenoemde ‘Webbased variant’ en de zogenoemde ‘XML variant’. In het artikel Voertuiggegevens raadplegen leest u hier meer over.
Vragen per onderwerp
Digitale wegenkaart
-
Hoe kan het dat ik in de DWO een route kan plannen en ik toch een afwijzing van de wegbeheerder krijg?
De DWO kiest de kortste route. De DWO routeert nooit over wegen die fysiek geblokkeerd zijn in verband met lengte/ breedte/ hoogte/ massa. Maar de DWO houdt geen rekening met VRI’s, straatmeubilair, midden geleiders, lantaarnpalen, rammelstroken, (verhoogde) rotondes, bomen etc. Daarom is het belangrijk dat u zelf de route aangeeft in de DWO. Gebruik hiervoor eventueel routeerpunten. Het sluit niet uit dat de wegbeheerder uw route alsnog afwijst. In dat geval bellen wij u en kijken samen naar een eventuele alternatieve route. -
Waarom is het belangrijk om de DWO te gebruiken?
U krijgt de route die u aangevraagd heeft. Als voorbeeld: de DWO routeert via de pont Rozenburg terwijl u eigenlijk via de rijkswegen had willen rijden. De ontheffingsmedewerker kan de aangevraagde route vervolgens gelijk uitzetten bij de betreffende wegbeheerder. -
Waarom is het exacte laad- en losadres zo belangrijk?
Het is mogelijk dat de route niet gerouteerd kan worden in verband met eventuele beperkingen. Denk bijvoorbeeld aan de N381. Deze provinciale weg heeft een hoogte- en gewichtsbeperking.
Als u het juiste laad- of losadres, de bouwlocatie opgeeft of een huisnummer vermeld in een straat kan het zijn dat de beperkingen niet van toepassing zijn. Als wij deze informatie bij u moeten opvragen, vertraagt dit de afhandeling.
Geeft de DWO aan dat het huisnummer onbekend is? Vermeld dit dan bij de opmerkingen. Dit geldt ook voor bouwlocaties die u niet kunt opgegeven in de DWO. Kies hierbij de dichtstbijzijnde straat en vermeldt bij de opmerkingen de bouwlocatie.
RDW erkenning
-
Hoe kan ik een overzicht aanvragen van mijn huidige bedrijfsvoorraad?
Als u een erkenning bedrijfsvoorraad heeft, kunt u een overzicht van uw actuele bedrijfsvoorraad opvragen en direct online inzien. Hiervoor gaat u naar Bedrijfsvoorraad opvragen. -
Hoe kom ik aan een erkenning van de RDW?
Als u een erkenning van de RDW wilt, bijvoorbeeld omdat u een voertuigbedrijf begint, dan leest u daar bij het onderwerp RDW-erkenningen op deze site meer over. Daar vindt u de verschillende erkenningen en bevoegdheden die misschien geschikt zijn voor uw bedrijf. Ook is uitgelegd hoe u een erkenning kunt aanvragen.
-
Hoe vraag ik een tijdelijk documentnummer aan?
-
Ik neem een voertuig op in mijn bedrijfsvoorraad. Wat moet ik doen met de kentekencard?
U knipt de kentekencard volledig door en geeft deze terug aan de (vorige) eigenaar. U kunt zelf een nieuwe kentekencard aanvragen als dit nodig is. Denkt u de card nog nodig te hebben in verband met eventuele uitvoer van het voertuig? Dan kunt u de particuliere eigenaar toestemming vragen om zijn kentekencard te mogen bewaren. Van een rechtspersoon hoeft u geen toestemming te hebben. Bij toestemming knipt u een hoekje van de kentekencard af en laat u particuliere klanten een instemmingsformulier ondertekenen. Dit formulier kunt u downloaden van de pagina Instemming bewaren kentekenbewijs voor uitvoer, daarna invullen, uitprinten.
-
Ik wil een kopie van mijn factuur opvragen. Hoe doe ik dat?
U kunt een kopie van uw factuur aanvragen door een e-mail te sturen naar [email protected]. In de mail vermeldt u de volgende gegevens:
- Naam bedrijf en postcode
- Schermprint van de afschrijving van de bank met daarop het factuurnummer
- Debiteurennummer
- Bedrijfsnummer
- Factuurnummer
- Factuurbedrag
-
Ik wil mijn bedrijfsgegevens wijzigen. Hoe doe ik dat?
Dit kan in de meeste gevallen online via deze website. U gaat hiervoor naar Bedrijfsgegevens wijzigen. -
Kan ik een voertuig nog in bedrijfsvoorraad zetten met een papieren kentekenbewijs?
U kunt nog steeds een voertuig in uw bedrijfsvoorraad zetten met een papieren kentekenbewijs. U hoeft hier dus geen tijdelijk documentnummer voor aan te vragen. Voor het in bedrijfsvoorraad zetten van een voertuig met een papieren kentekenbewijs heeft u nodig:
- kenteken;
- meldcode;
- controleletter;
- tellerstand;
Zakelijke diensten afnemen van de RDW
-
Hoe kan ik zakelijke online diensten van de RDW afnemen?
Als u online zaken met de RDW wilt doen heeft u een zogenoemd certificaat van de RDW nodig en moet u bij de RDW geregistreerd zijn. In het artikel Registreren bij de RDW leest u hoe u zich kunt registreren.
-
Ik wil grote hoeveelheden gegevens van voertuigen raadplegen. Hoe kan ik dat regelen?
Voor bedrijven en instellingen met een registratie bij de Kamer van Koophandel (KvK) heeft de RDW de dienst ‘Voertuiggegevens raadplegen’ ontwikkeld. Daarmee kunt u ongelimiteerde hoeveelheden voertuiginformatie van voertuigen met een Nederlands kenteken opvragen. Over de volgende onderwerpen zijn gegevens beschikbaar (géén persoonsgegevens):
- Voertuig & APK
- Eigenschappen
- Verbruik & Milieu
- Historie
U kunt kiezen uit 2 varianten van deze dienst: de zogenoemde ‘Webbased variant’ en de zogenoemde ‘XML variant’. In het artikel Voertuiggegevens raadplegen leest u hier meer over.
Lease of financieringsmaatschappij
-
Hoe moet ik als lease- of financieringsmaatschappij een voertuig tenaamstellen?
Wel een erkenning RTL
Heeft uw maatschappij de overeenkomst Registratie Tenaamstellen Leasemaatschappij (RTL), dan kunt u via de 'Opdracht tot tenaamstellen" (OTT) een erkend bedrijf machtigen om de tenaamstelling uit te voeren. Kijk voor meer informatie op Registratie Tenaamstellen Leasemaatschappij (RTL), dan kunt u via de 'Opdracht tot tenaamstellen" (OTT) een erkend bedrijf machtigen om de tenaamstelling uit te voeren. Kijk voor meer informatie op 'op naam zetten via 'opdracht tot tenaamstelling'.
Geen overeenkomst RTL
Heeft uw maatschappij geen overeenkomst RTL, dan wordt het voertuig op naam gezet via de reguliere processen. U kunt ook een overeenkomst RTL aanvragen.
-
Wat is verstrekkingsvoorbehoud?
Met het zogeheten ‘verstrekkingsvoorbehoud’ regelt de lease- of financieringsmaatschappij dat alleen zij over de tenaamstellingscode kunnen beschikken. Voor alle kentekenprocessen waarbij een leasevoertuig betrokken is, is namelijk de tenaamstellingscode nodig. Alleen een lease- of financieringsmaatschappij kan een verstrekkingsvoorbehoud in het kentekenregister plaatsen. Hiervoor hebben zij het kenteken en de laatst afgegeven tenaamstellingscode nodig. Voor voertuigen met nog een papieren kentekenbewijs blijft de huidige situatie (RTL-register) van toepassing.
Tellerstanden
-
Wanneer wordt er een tellerstand geregistreerd?
Er is een aantal registratiemomenten afgesproken. Hier vindt u een totaaloverzicht van de verplichte registratiemomenten.
-
Krijg ik een rood stoplicht te zien als een tellerstand van een voertuig niet klopt?
Nee. De RDW hanteert de termen ‘logisch’, ‘onlogisch’ en ‘geen oordeel’ om de historie van een voertuig te duiden. Die termen zijn vergelijkbaar met het groene, rode en oranje stoplicht van NAP.
-
Voor welke voertuigen geldt de verplichting de tellerstand te registreren?
Voor alle personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Met een maximaal toegestane massa tot en met 3.500 kg.
-
Hoe kom ik erachter dat ik een verkeerde tellerstand heb ingevoerd?
De RDW stuurt erkende bedrijven die een ‘onlogische’ reeks tellerstanden veroorzaken een e-mail. Dit is een hulpmiddel om u de gelegenheid te geven de tellerstand te corrigeren voordat de eigenaar of houder van het voertuig een brief krijgt van de RDW.
-
Hoe zorg ik ervoor dat de RDW mijn juiste e-mailadres heeft?
Via www.rdw.nl > Inloggen zakelijk> logt u in met uw RDW-certificaat. Onder ’Uw bedrijfsgegevens’ kunt u uw gegevens raadplegen. Hier kunt u uw e-mailadres ook wijzigen.
-
Het komt voor dat een voertuig in korte tijd op meerdere plaatsen gerepareerd wordt. Moeten al die standen worden geregistreerd?
Ja, er zijn dan meerdere tellerstanden in korte tijd zichtbaar in de database.
-
Krijg ik een automatische melding als de tellerstand die ik heb ingevoerd niet klopt?
Klopt, u krijgt een melding bij Opname in bedrijfsvoorraad en bij Tenaamstelling. Bij de dienst "Opvoeren tellerstand" en "Aanvragen RDW-Voertuigrapport" krijgt u een melding als de ingevoerde stand lager ligt dan de voorgaande tellerstand. Verder krijgt u een melding bij:
- APK afmelden
- Reparatie (onderhoud en banden)
- Inbouw (LPG en Tachograaf)
- Export
- Demontage
Als er bij deze processen een tellerstand wordt geregistreerd die lager ligt dan de voorgaande tellerstand of die extreem veel hoger ligt dan de voorgaande tellerstand, verschijnt daarvan direct de melding “Tellerstand kan fout zijn, corrigeer zo nodig en verstuur opnieuw” op het scherm. U kunt de tellerstand nog controleren en eventueel corrigeren. Daarna kunt u de registratie afronden.
-
Waarom is er gekozen voor 150 euro inclusief BTW als minimumbedrag voor een registratie?
Doel is om de tellerstand zo vaak mogelijk vast te leggen. Tegelijkertijd moet het wel overzichtelijk en werkbaar blijven. Daarom is ervoor gekozen om bij reparaties, onderhoud en bandenwissel vanaf 150,00 euro (incl. BTW) een tellerstand te registreren.
-
Op welk moment moet ik een tellerstand doorgeven van een voertuig dat in mijn werkplaats gerepareerd wordt?
Het voorgeschreven moment wordt het afsluiten van de werkorder. Immers, tussen de werkplaatsdoorgang en de facturatie kan soms enige tijd verlopen. Het is belangrijk de tellerstand zo nauwkeurig mogelijk door te geven (niet afronden!).
-
Wat moet ik doen als de teller niet (volledig) afleesbaar is?
Als u de teller niet kunt aflezen omdat het voertuig een dusdanige ernstige schade heeft en deze is niet eenvoudig te herstellen, dan kunt u ‘geen teller’ invoeren. Is er echter sprake van een eenvoudig op te lossen storing door bijvoorbeeld de lege accu op te laden of de kapotte accu (tijdelijk) te vervangen, dan moet u voor de registratie ervoor zorgen dat u alsnog de juiste tellerstand kunt aflezen. Deze afgelezen stand moet u vervolgens invoeren.
-
Waarom moet ik ook bij het in de bedrijfsvoorraad opnemen van een voertuig een tellerstand noteren?
Ook tijdens de periode dat het voertuig in uw bedrijfsvoorraad staat kan de tellerstand wijzigen. Denk bijvoorbeeld aan proefritten of het verplaatsen tussen vestigingen.
-
Hoe moet ik omgaan met voertuigen die een mijlenteller hebben? Of helemaal geen teller?
U kunt aangeven of het kilometers of mijlen zijn of dat er geen teller in het voertuig aanwezig is. In het geval van een mijlenteller houdt u gewoon de afgelezen stand in mijlen aan en geeft u die op. Als er geen teller aanwezig is, bestaat de mogelijkheid ‘geen teller’ in te voeren.
-
Waarom hoef ik geen tellerstand door te geven bij het overschrijven van een voertuig bij een Post NL Postkantoor?
Een medewerker van een Post NL Postkantoor is vaak niet in staat de tellerstand ter plekke af te lezen. De kans op fouten bij doorgifte door de oude of nieuwe eigenaar is groot. Daarom is ervoor gekozen om de tellerstand bij lokethandelingen niet verplicht te stellen.
-
Kan ik, voordat ik een voertuig opneem in mijn bedrijfsvoorraad, een tellerstandcontrole uitvoeren?
Ja, in plaats van de NAP-check kunt u de tellerstand controleren. Dit kunt u doen via uw leverancier. Lukt dit u niet, dan kunt u deze check doen in de particuliere dienst ‘Tellerstand controleren’.
-
Hoe geef ik precies de tellerstand door aan de RDW?
Als u een DMS, garagesoftwarepakket, automatiserings- of bedrijfssysteem gebruikt, zal de doorgifte van tellerstanden in de software geïntegreerd worden. Werkt u zonder zo’n pakket, of is de registratie van tellerstanden niet geïntegreerd, dan kunt u de tellerstand via de RDW doorgeven. Het is ook mogelijk aan te sluiten op de dienstverlening van een softwareleverancier of provider die in registratie van tellerstanden voorziet.
-
Wie controleert er of ik de juiste tellerstanden heb ingevoerd?
De RDW houdt toezicht op het juist invoeren van tellerstanden. De RDW Toezichthouder Bedrijven kan tijdens een bezoek controleren of de tellerstanden van voertuigen in uw bedrijfsvoorraad of werkplaats juist zijn ingevoerd.
-
Kan ik zelf een eventuele fout ingevoerde tellerstand herstellen?
Ja. Als er in de registratie van een tellerstand iets mis is gegaan, dan kunt u zelf de laatst geregistreerde tellerstand corrigeren via de dienst ‘Tellerstand corrigeren’. Dit kan alleen als deze registratie door uw bedrijf is ingevoerd.
Tellerstanden die na 1 januari 2014 zijn geregistreerd, en ouder zijn dan de laatste registratie in de database, kunnen alleen door de RDW worden gecorrigeerd. Hiervoor moet u een correctieverzoek bij de RDW indienen.
-
Wat gebeurt er als er een onlogische tellerstand wordt ingevoerd?
Wanneer een voertuig vanaf 1 januari 2014 na een registratie van een tellerstand het oordeel ‘onlogisch’ krijgt, ontvangt u een e-mail van de RDW. U heeft dan 5 werkdagen de tijd om een correctie uit te voeren. Als u geen reden ziet om te corrigeren, dan ontvangt de eigenaar of houder van het voertuig een brief van de RDW. Daarin staat dat de geregistreerde tellerstand ‘onlogisch’ is. U kunt via de dienst 'Uw bedrijfsgegevens wijzigen' uw correcte e-mailadres opgeven en beheren. Hiervoor moet u eerst inloggen.
-
Mijn klant is geïnformeerd over een onlogische tellerstand, maar ik heb de juiste stand ingevoerd. Wat kan ik doen?
U kunt aangeven dat u alleen een correctie kunt doen op de laatste tellerstand (en alleen als u deze zelf heeft geregistreerd). Omdat u de tellerstand juist heeft ingevoerd, kunt u de eigenaar/houder informeren dat dan waarschijnlijk de vorige tellerstand fout is. Om dit te corrigeren kan de klant een correctieverzoek indienen bij de RDW. De RDW beoordeelt dan of de tellerstand gecorrigeerd kan worden.
-
Waarom krijg ik een melding in het invoerscherm terwijl ik wel de juiste tellerstand heb ingevoerd?
U krijgt een melding op uw scherm als de door u ingevoerde tellerstand lager is dan de voorgaande tellerstand. Er is dan sprake van een onlogische reeks tellerstanden. Het kan zijn dat de tellerstand die u hebt ingevoerd te laag is, maar het kan ook zijn dat de voorgaande tellerstand te hoog is geregistreerd. In dit geval is er ook sprake van een onlogische reeks tellerstanden terwijl u wel de juiste tellerstand heeft geregistreerd.